ampage
Tube Amps / Music Electronics
For current discussions, please visit Music Electronics Forum.

ampage archive

Vintage threads from the first ten years

Search for:  Mode:  

Nasty distortion in..

:
4/18/2000 11:08 AM
Lars
Nasty distortion in..
my Bluesbreaker. Last week I change power Tubes from Sovtek 6L6 to Sovtek EL34. I have played with it since but Yesterday when i played with the volume on channel 1, between 1 and 2 and with a LesPaul modell, I heard some nasty distortion when I played hard at the low E-string. When i increase the volume to 3 and over I can't say I hear the nasty distrortion anymore.  

When I change the tubes I connected pin 1 and 8 via 1ohm (for the bias measurement) to ground and change the screen resistor from 470 ohm/5watt to 1kohm/5watt, I set the bias to 35mA with 407 Volt at pin 3.  
Have I done somthing wrong or what could have happend. ????  

Lars

4/18/2000 1:26 PM
A.S

Det kan vara övergångsdistorsion. Har du provat spöa på slutrören mer.  
Med så pass låg anodspänning kan du nog gå upp till 40mA tomgångsström utan problem.  

A.S

4/18/2000 1:31 PM
A.S

Tillägg: När man mäter bias över som du gör med motstånd mellan katod och jord så brukar det slinka med lite läckströmmar. Vanligtvis ca: 5mA så 35mA skulle i så fall vara ruskigt lågt.  

A.S

4/18/2000 2:01 PM
Lars

Tack för tipset. Jag var själv inne på det men var inte riktigt säker. Kan man mäta bias mellan standbyswitchen och ben 3 på slutrören. Om så mäter man i mV då oxå. Det är en RI jag har gjord 1989.  

Lars

4/18/2000 6:21 PM
A.S

Det beror på vart din standby sitter.  
Sitter den innan likriktarröret så blir det ju galet att mäta därifrån. Sitter den efter likriktaren vilket jag tror att den gör så ska du kunna mäta bias i både spänning och ström.  
Spänning: Mät resistansen från standby till respektive anod (ca 15 Ohm på min 100W 1959)  
Slå till strömmen och mät sedan spänningsfallet från standby till respektive rör (2 st i ditt fall)  
Trolla sedan med med Ohms lag fram strömmen.  
Ström: (VARNING) Mät strömmen parallellt med lindningen på trafon. Dvs mät strömmen från standby till respektive anod. Det fungerar endast om du har en bra multimeter, en som är lågohmig.  
Jag föredrar spänningsmätningen.  
Lycka till!  

A.S

4/18/2000 5:36 PM
Lars

Tack för tipset om övergångsdistration, det var det.  
Jag mätte att jag hade 4,8V spänningsfall över skärmgaller- motståndet på 1kohm, det blir ju 5mA. Jag ställde om biasen till 42mA då var anodspänningen 380V, 42mA - 5mA= 37mA det kanske fortfarande är för lågt men det blev en enorm skillnad på ljudet.  

Lars

4/18/2000 5:38 PM
Lars

Tillägg: Jag glömde kika in på min hemsida och se mina handbyggda gittarer.  

http://hem.passagen.se/lako63/  

Lars

Page 1 of 3 Next> Last Page>>